Techorama werkte voor de vierde keer samen met Kinepolis Antwerpen om een onvergetelijk evenement te organiseren. Drie goedgevulde dagen met straffe sprekers, teamwork en een spectaculaire omkadering. Mede-oprichter Pieter Gheysens neemt je graag mee achter de schermen van één van de grootste conferenties in België voor IT-professionals.
Techorama in een notendop:
© Techorama
Techorama is een internationale conferentie voor developers, IT professionals, data experts en SharePoint specialisten. Elk jaar komen 2.000 gasten van over de hele wereld naar het evenement om nieuwe ideeën, trends, innovaties en features te ontdekken.
De geschiedenis van Techorama start bij Microsoft. Tijdens hun Techdays zette Microsoft de eigen producten en diensten in de kijker. Voor de drie bezielers van Techorama - Gill Cleeren, Kevin DeRudder en Pieter Gheysens - was dat een jaarlijks moment om naar uit te kijken. Zowel om nieuwe features en trends te ontdekken, als om collega-developers te leren kennen.
Toen Microsoft stopte met hun event, besloten de drie heren om de traditie voort te zetten. In 2014 organiseerden ze de eerste editie van Techorama. En dat was meteen een succes. De nood aan een moment om bijeen te komen, leefde bij de IT-community en Techorama slaagde erin om die behoefte in te vullen.
“We wisten niet goed waar we aan begonnen, maar hadden het gevoel dat de we de bal niet konden laten vallen. Het grote voordeel was dat we al in het milieu zaten. We hadden zelf al opgetreden als spreker, waren aanwezig op de events, dus we wisten wat we zelf belangrijk vonden en wie we moesten vragen.”
Pieter Gheysens, mede-oprichter
In 2022 is Techorama uitgegroeid tot één van de grootste evenementen voor de IT-sector in België en vullen ze drie dagen met workshops, sessies en keynotes. Sinds 2017 is de vaste locatie Kinepolis Antwerpen, en dat is geen toeval.
© Techorama
Het succesrecept van Techorama lijkt eenvoudig. Er zijn volgens de oprichters drie belangrijke onderdelen die er voor zorgen dat er elk jaar opnieuw een goedgevulde gastenlijst is:
Straffe inhoud op de agenda
De link tussen Techorama en Microsoft is tot op de dag van vandaag bijzonder sterk, maar de conferentie omvat een breed aanbod aan sprekers en onderwerpen. Om de agenda samen te stellen, rekent Techorama o.a. op de IT-community zelf. Iedereen is vrij om een onderwerp in te sturen waarover ze willen spreken of om een suggestie te doen voor een specifiek onderwerp waar ze meer over willen weten. Het contentteam beslist uiteindelijk welke onderwerpen er aan bod komen. Er is ook steeds meer aandacht voor onderwerpen die net iets verder van ‘hard IT’ en technische onderwerpen staan, denk aan soft skills zoals: “Hoe kan je een team leiden?” of “Hoe kan je je organisatie transformeren naar een agile organisatie?”. Sessies die heel populair zijn bij CTO’s.
Kwaliteit is één van de paradepaardjes van Techorama. Daarom werkt het team hard om elke editie enkele internationale topsprekers naar België te krijgen.
“Heb je geen goede agenda of sprekers, zal niemand een ticket kopen. Maar de echte meerwaarde van Techorama is de beleving.”
Pieter Gheysens, mede-oprichter
Beleving is de kern van Techorama
Een evenement organiseren, staat of valt met de beleving. De verwachtingen van alle gasten liggen na drie succesvolle edities torenhoog. Om die verwachtingen in te lossen, zorgen Pieter en co ervoor dat alle partners goed samenwerken. Het thema bedenken ze zelf - 2022 was een Las Vegas-editie - om vervolgens alle hoofdleveranciers samen te zetten voor een brainstorm. Tijdens die bijeenkomst bedenken ze allerlei manieren om het thema zo origineel mogelijk uit te werken. Alle suggesties zijn welkom. Het voordeel om dat samen te doen met je catering, eventlocatie en andere partners? Je doet beroep op de ervaring en creativiteit van die eventprofessionals en zorgt voor nieuwe invalshoeken.
© Techorama
Die synergie tussen alle partners en de visie van Techorama zorgde voor een spetterende editie in 2022. Van de luidsprekers die bezoekers onthaalden met “Viva Las Vegas” van Elvis Presley tot aan de goodie bags toe.
“We schenken veel aandacht aan de sprekers en content, maar ook aan het opbouwen van een verhaal rond het event. Mensen moeten een wauw-gevoel hebben als ze toekomen en met datzelfde wauw-gevoel weer vertrekken. We willen het Tomorrowland van de IT-conferenties zijn.”
Pieter Gheysens, mede-oprichter
Ben je benieuwd naar het resultaat? Hieronder kan je de aftermovie van het evenement bekijken:
Een goede eventlocatie is cruciaal
Sterke content en leuke ideeën alleen zijn niet genoeg. Je hebt een plaats nodig om al die ideeën vorm te geven. Als je in een venue zit met veel beperkingen, dan wordt het moeilijk om een straf resultaat neer te zetten. Techorama kiest niet voor niets voor Kinepolis, want “voor de mensen van Kinepolis Business is alles bespreekbaar. Ze houden de opties open en denken met je mee over hoe je jouw plannen zo goed mogelijk kan realiseren,” aldus Pieter Gheysens.
"We zijn verliefd geworden op de bioscoop-setting van Kinepolis voor onze IT-conferentie: grote zalen en schermen, comfortabele zetels, audiovisuele topkwaliteit, goede catering, … ideaal om ons verhaal op een spectaculaire manier tot leven te brengen."
Pieter Gheysens, mede-oprichter
In samenwerking met Kinepolis Antwerpen, zorgt Techorama er voor dat de beleving vanaf de eerste indruk goed zit. Bezoekers worden vanaf het eerste moment meegenomen in het verhaal. Daarna is het de uitdaging om dat thema overal te laten terugkomen:
2022 was de vierde editie van Techorama samen met Kinepolis en iedere keer werd het een succes. Volgens de organisatie zijn de onderstaande troeven van Kinepolis daar mee verantwoordelijk voor:
"Het is duidelijk dat de mensen bij Kinepolis Business weten hoe ze professionele evenementen moeten organiseren. Het contact met onze vaste Account Manager is heel erg goed. Wat je bij Kinepolis krijgt aan mogelijkheden als event-organisator , vind je eigenlijk nergens anders."
Pieter Gheysens, mede-oprichter
Voor Techorama blijft Kinepolis de logische keuze, ook de komende jaren. Voor de Nederlandse editie werken ze ondertussen ook samen met Kinepolis Nederland.
Ben je op zoek naar een locatie voor je event, conferentie of bedrijfsevenement? Wil je samen met Kinepolis aan de slag om jouw ideeën uit te werken?
Heb je een vraag voor onze B2B Account Managers? Wil je graag een suggestie delen? Of heb je net een geweldig concept bedacht en wil je weten of Kinepolis je hierbij kan helpen? Laat je gegevens en je vraag of opmerking hieronder achter en wij komen zo snel mogelijk bij je terug.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang tips & tricks. Ja, schrijf me in
Vous souhaitez encore découvrir davantage de trucs et astuces. Oui, je souhaite m’inscrire
Ben je in voor meer tips en tricks voor je volgend event of relatiegeschenk? Of wil je alle originele mogelijkheden rond adverteren in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Vous souhaitez recevoir des trucs et astuces pour votre prochain évènement ou cadeau d’affaires ? Ou vous souhaitez recevoir toutes les possibilités de publicité originales dans votre boîte mail ? Alors, inscrivez-vous à notre newsletter.