BNP Paribas Fortis, presenting partner ‘Cultuur in de Cinema’
  • BNP3.jpg

    BNP Paribas Fortis, presenting partner ‘Cultuur in de Cinema’

    Staande ovatie voor opera bij Kinepolis
Als Sponsoring Manager staat Monja Lamal in voor het dagelijkse beheer van de relatie met een aantal cultuurpartners van BNP Paribas Fortis. Haar takenpakket gaat van het opmaken van contracten over het verzorgen van alle mogelijke communicatie tot en met de activatie van het partnership en de organisatie van evenementen voor de klanten. Wij speelden haar enkele vragen toe over de samenwerking met Kinepolis rond ‘Cultuur in de Cinema’.

Sponsort BNP Paribas Fortis wel vaker cultuur en zo ja, vanuit welke filosofie?


Monja Lamal (BNP Paribas Fortis): “Absoluut! Naast de pijlers tennis, cinema en RSC Anderlecht vormt ook de ondersteuning van cultuur een vast onderdeel van onze sponsoringstrategie. Kunst en cultuur promoten is zelfs een essentiële uiting geworden van het maatschappelijke engagement van de bank. In ons Belgische cultuursponsoringbeleid richten we ons in het bijzonder op onze nationale gerenommeerde cultuurhuizen de Munt, BOZAR en Flagey, de Koningin Elisabethwedstrijd en het Festival van Vlaanderen. Onze ultieme missie daarin is cultuur toegankelijk(er) maken voor een zo breed en gevarieerd mogelijk publiek. “Cultuur voor iedereen” dus, in eenvoudige termen.”

Jullie trakteren klanten op ‘Opera in de Cinema’ bij Kinepolis.


“Als presenting partner van ‘Cultuur in de Cinema’ heeft BNP Paribas Fortis inderdaad recht op een vast aantal plaatsen per seizoen. Uiteraard wenden wij die aan om onze klanten te trakteren op een avondje ‘Opera in de Cinema’. Doorgaans pikken wij er zo’n twee voorstellingen per seizoen uit om onze klanten gestructureerd uit te nodigen met een gepersonaliseerd onthaal.”

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?


“BNP Paribas Fortis draagt kunst en cultuur sowieso hoog in het vaandel.

Daarnaast zijn wij ook bijzonder geëngageerd in de Belgische filmwereld door de ondersteuning van de prestigieuze prijsuitreikingen ‘Les Magritte du Cinéma’ en de ‘Ensors’, naast het Filmfestival Oostende (FFO), het Internationaal Festival van de Franstalige Film in Namen (FIFF) en het Be Film Festival. De jaarlijkse ‘BNP Paribas Fortis Film Days’ en onze steun aan het Cinevox-platform ronden onze nauwe betrokkenheid in de Belgische filmscène af.”

De volgende stap


Bij de start van het seizoen 2012-2013 werd BNP Paribas Fortis presenting partner van ‘Cultuur in de Cinema’.

Monja Lamal: “Presenting partner worden van het begeesterende project ‘Cultuur in de Cinema’ was voor ons een logische volgende stap. Het verenigt onze doelstellingen in de wereld van cultuur én film en we bereiken daarmee een zeer divers publiek. ‘Cultuur in de Cinema’ slaat als het ware een brug tussen beide werelden.”  

Hoe zit een avond Opera in de Cinema in elkaar?


“Zo’n avondje is pure ontspanning en verwennerij. Het publiek wordt verwelkomd met een glaasje cava in een aangename ruimte die rust uitstraalt met een streepje klassieke muziek op de achtergrond. Vervolgens zorgt een vooraanstaande persoonlijkheid in de wereld van cultuur voor een duidelijke inleiding op het stuk. Dan volgt de live uitzending vanuit de Metropolitan Opera te New York of Covent Garden te London.”

“Tijdens de pauze krijgt het publiek exclusieve, rechtstreekse interviews te zien met de cast en alle mogelijke medewerkers achter de schermen, terwijl live wordt getoond hoe het decor in een razendsnel tempo omgetoverd wordt voor de volgende act. Je krijgt echt het gevoel de voorstelling live te volgen vanop de eerste rij en de meesten moeten zich dan ook bedwingen om aan het einde van de voorstelling niet spontaan uit te barsten in applaus.”

Wie nodigen jullie uit en hoe?


“Voor ‘Opera in de Cinema’ focussen we op het priority segment van onze particuliere klanten. Hun Relationship Managers nodigen hen persoonlijk uit, bezorgen hen later een digitale bevestiging met alle praktische informatie en hun tickets liggen op naam klaar aan de gepersonaliseerde onthaalbalie van BNP Paribas Fortis in iedere deelnemende Kinepolis-bioscoop. Deze formule werkt erg goed, kent een enorme respons en heel weinig no-shows.”

Hoe zien jullie de rol van ‘presenting partner’?


“Als presenting partner moet je je kunnen identificeren met de gesponsorde partner of project, vinden wij. Want we willen uiteindelijk dat ook onze doelgroep BNP Paribas Fortis onmiddellijk linkt aan ‘Cultuur in de Cinema’. In dergelijk partnership is het uiteraard belangrijk dat dezelfde waarden gedeeld worden - in dit geval voornamelijk vernieuwing, creativiteit, nabijheid, toegankelijkheid, het verwezenlijken van dromen en verlagen van drempels. Wij willen een grote brand awareness creëren en een duidelijke link tussen de bank en cultuur – in welke vorm dan ook. Op de welkomstpancarte die vóór iedere ‘Cultuur in de Cinema’ voorstelling op de bioscoopschermen verschijnt, prijkt dan ook

Kinepolis en BNP Paribas Fortis heten u van harte welkom en wensen u aan aangename cultuuravond toe


Als unieke partner van dit concept komt daar nog eens bij dat je de hele avond door een zekere visibiliteit geniet en dit zowel op als naast het scherm.”

Waarom opera in een bioscoopzaal gaan beleven?


“Wereldvermaarde opera- en balletvoorstellingen live vanuit New York en London rechtstreeks in de buurt van de cultuurliefhebber brengen, is een uniek concept dat in de maatschappij van vandaag alsmaar aantrekkelijker wordt. Het laat bioscoopliefhebbers grote klassiekers ontdekken in de vertrouwde omgeving van de cinema. Op die manier kunnen zij lokaal deel uitmaken van een mondiaal gebeuren. Het werkt ook drempelverlagend voor een publiek dat minder vertrouwd is met cultuur, onder meer door een vaak hoge prijs voor live voorstellingen in onze culturele centra.”

Hoe reageren de genodigden na de voorstelling?


“Zij reageren meestal in superlatieven en sturen vaak spontaan een woordje van dank aan hun relatiebeheerder. Maar vooral het feit dat er amper no-shows zijn onder onze genodigden sterkt ons in de overtuiging dat deze formule effectief aanslaat bij ons doelpubliek.”

Wat houdt de samenwerking met Kinepolis precies in?


“BNP Paribas Fortis is structureel en presenting partner van het project ‘Cultuur in de Cinema’. In ruil voor een jaarlijks contractueel bepaald sponsoringbedrag genieten wij een zekere return die voornamelijk bestaat uit een luik hospitality en een luik visibiliteit.  Uiteraard is het belangrijk dat wij als bank onze klanten kunnen uitnodigen op een aantal evenementen, maar ook dat wij als partner het hele seizoen door zichtbaar zijn voor het volledige publiek van ‘Cultuur in de Cinema’, dus niet alleen voor onze klanten.  Deze visibiliteit uit zich zowel op het scherm door het vertonen van commerciële spots en een welkomstpancarte vóór de voorstelling, als bij advertenties in de Cultuurgids, een banner op de website en digitale newsletters, roll-ups in de verschillende bioscopen enz.  Alles wordt vooraf uitvoerig besproken met Kinepolis en in een sponsoringovereenkomst gegoten, telkens voor een periode van drie jaar.”

Hoe evalueren jullie de samenwerking met Kinepolis?


“BNP Paribas Fortis sluit in principe telkens een contract met Kinepolis voor ‘Cultuur in de Cinema’ om de drie jaar, wat tussentijdse contractevaluaties geenszins uitsluit.  Wij zitten zo’n vier keer per jaar samen als partner: telkens aan het begin en einde van een seizoen, en na ieder ‘Opera in de Cinema’-event waarop we een groot aantal klanten hebben uitgenodigd. Het stelt ons in staat om telkens kort op de bal te spelen en iedere keer opnieuw een betere formule uit te stippelen.”

Heb je een advies voor andere bedrijven die zich willen wagen aan cultuursponsoring?


“Het is vooral belangrijk consequent te blijven in de sponsoringstrategie van het bedrijf en vooraf duidelijke doelstellingen vast te leggen. Uiteraard is een continue communicatie en een interactief partnership ook onontbeerlijk, waarbij vooral de nadruk wordt gelegd op een samenwerking die in beide richtingen functioneert. Het delen van gemeenschappelijke waarden is uiteraard de basis daarvan.”

Opera in de Cinema:

“Je krijgt echt het gevoel de voorstelling live te volgen vanop de eerste rij en de meesten moeten zich dan ook bedwingen om aan het einde van de voorstelling niet spontaan uit te barsten in applaus.”
Contacteer de B2B Account Manager
img-10.jpg
img-11.jpg
 
  • IMG_9066.jpg

    Zij zijn al overtuigd

    Jaarlijks kinderfeest van BTB-ABVV in Kinepolis Antwerpen

    De Sint trakteert op snoep en film!

    Bekijk de case

  • Event_EverybodyHappy_filmzaal.jpg

    Zij zijn al overtuigd

    Hoe kaart je een ‘hot’ thema aan als burn-out?

    Kinepolis presenteert instapklaar concept voor HR-event

    Bekijk de case

  • dift-1.jpg

    Zij zijn al overtuigd

    De Nieuwe Dokken in Gent

    Projectontwikkelaar doet kandidaat-kopers dromen in Kinepolis

    Bekijk de case

  • Techorama

    Zij zijn al overtuigd

    Techorama neemt Kinepolis Antwerpen helemaal in

    Positive vibes op congres met 1500 developers/ IT pros en 110 topsprekers

    Bekijk de case

  • Zij zijn al overtuigd

    Betalen met MasterPass™ = twee gratis filmtickets

    MasterCard en Kinepolis werken goed samen

    Bekijk de case

  • Zij zijn al overtuigd

    Total-tankers genieten meer van films

    Kinepolis-tickets, ideale tool voor klantentrouw

    Bekijk de case

  • Schermafbeelding_2016-07-12_om_16.58.52.png

    Zij zijn al overtuigd

    Bioscooptickets horen steevast in een loyalty programma

    Kinepolis in het Boost Group assortiment van incentives

    Bekijk de case

  • Cine_en_Diner_BE.png

    Zij zijn al overtuigd

    Met Bongo en Cadeaubox naar Kinepolis: yes!

    Belevenisbonnen met bioscoop, een groot succes

    Bekijk de case

  • Zij zijn al overtuigd

    Disj laat jonge doelgroep proeven

    Sampling voor 3.000 Kinepolis-bezoekers

    Bekijk de case

  • Zij zijn al overtuigd

    Groot en fun publiek, perfecte locatie bij Kinepolis

    Bezorg je consument een Pop Media ‘experience’

    Bekijk de case

  • BNP3.jpg

    Zij zijn al overtuigd

    BNP Paribas Fortis, presenting partner ‘Cultuur in de Cinema’

    Staande ovatie voor opera bij Kinepolis

    Bekijk de case

  • Thuisbezorgd_SCENE5_INTO_A_GREAT_TIME_535.jpg

    Zij zijn al overtuigd

    Kinepolis Business past perfect in Takeaway.com strategie

    Adverteren op bioscooptickets: snelweg naar awareness

    Bekijk de case

  • Zij zijn al overtuigd

    Trouwe Orange-klanten verdienen gratis filmtickets

    Orange en Kinepolis worden loyalty partners

    Bekijk de case

  • Zij zijn al overtuigd

    Groot en fun publiek, perfecte locatie bij Kinepolis

    Bezorg je consument een Pop Media ‘experience’

    Bekijk de case

  • Zij zijn al overtuigd

    Disj laat jonge doelgroep proeven

    Sampling voor 3.000 Kinepolis-bezoekers

    Bekijk de case

  • Zij zijn al overtuigd

    Disj zet foodpakketten in de vitrine

    Coole afhaalpunten bij Kinepolis

    Bekijk de case

  • Schermafbeelding_2016-07-12_om_16.58.52.png

    Zij zijn al overtuigd

    Bioscooptickets horen steevast in een loyalty programma

    Kinepolis in het Boost Group assortiment van incentives

    Bekijk de case

  • Thuisbezorgd_SCENE5_INTO_A_GREAT_TIME_535.jpg

    Zij zijn al overtuigd

    Kinepolis Business past perfect in Takeaway.com strategie

    Adverteren op bioscooptickets: snelweg naar awareness

    Bekijk de case

bg-img4n.jpg

Ook overtuigd?

Onze medewerkers helpen je maar al te graag verder. Contacteer ons en wij komen binnen de 48 uur terug op je vraag.

Meer lezen?

Kinepolis, meer dan cinema alleen

Ontdek onze troeven Read more

over-kenipolis-img.png

Relatiegeschenken voor klanten en personeel: btw- en fiscaal aftrekbaar?

Lees meer Read more

Een jonge kijk op trends in event marketing

Lees meer Read more

Blijf op de hoogte