Als je een evenement voor je bedrijf organiseert, wil je natuurlijk dat het een succes wordt. Social media zijn perfect om je evenement te promoten omdat je hiermee een groot bereik hebt én de advertentiemogelijkheden een pak goedkoper zijn. Wij verzamelden enkele praktische tips die je helpen bij het promoten van je evenement op Facebook, het grootste social media netwerk ter wereld.
Hoe maak ik als bedrijf een event aan op Facebook?
Facebook is het ideale kanaal als je je evenement wilt verspreiden onder je klanten, fans en medewerkers. Ben je nog niet aanwezig op Facebook? Dan moet je als bedrijf eerst een pagina aanmaken. Vrijwel elke doelgroep is aanwezig op Facebook, dus ook die van jouw bedrijf. Het is de perfecte plaats voor interactie met je (potentiële) klanten én je kunt er relatief goedkoop adverteren. Bovendien kun je je advertenties richten op een specifieke doelgroep, net zoals de advertenties die je evenement in de kijker moeten zetten.
Een event toevoegen aan je kalender
Het is heel eenvoudig om als bedrijf een evenement op Facebook aan te maken. Bovenaan de tijdlijn van je bedrijfspagina vind je onder de button ‘…’ de optie ‘evenement aanmaken’. Voeg een foto toe die precies uitstraalt waar je bedrijf voor staat. In de beschrijving van de foto plaats je informatie, een link naar de website of ticketpagina en eventueel een call-to-action. Als mensen op je coverfoto klikken, krijgen ze meteen alle belangrijke informatie te zien.
Vul vervolgens de naam, locatie, datum, tijd en categorie van je evenement in. Kunnen mensen online tickets kopen via jouw website of een ticketing provider? Vul dan zeker de url van de ticketpagina in zodat geïnteresseerden snel en eenvoudig een ticket kunnen kopen via Facebook.
Vink bij de opties van je evenement zeker aan dat iedereen berichten kan plaatsen (gerapporteerde berichten moeten worden goedgekeurd). Dit geeft mensen de kans om posts en foto’s te delen op de evenementenpagina. Deze gedeelde momenten verschijnen in de nieuwsfeed van hun contacten en creëren meer visibiliteit voor jouw evenement. Op een organische manier promoten anderen jouw evenement op Facebook.
Als je je evenement organiseert in samenwerking met partners, artiesten of een evenementenlocatie, kun je ze toevoegen als medeorganisator. Let op: medeorganisatoren kunnen de informatie van het evenement aanpassen, maar ook het evenement toevoegen aan de kalender van hun pagina - en dat vergroot opnieuw de visibiliteit van jouw evenement.
Via de evenementenkalender op je bedrijfspagina communiceer je op een snelle en eenvoudige manier eenmalige evenementen zoals bijvoorbeeld een talk.
Een aparte pagina voor je evenement
Is je evenement een congres of een conferentie die misschien wel elk jaar plaatsvindt? Dan is het vaak beter om een aparte Facebookpagina te wijden aan je evenement. Dit is vooral interessant als je evenement boven je bedrijf uitstijgt en een merk op zich is, of zal worden. Over de jaren heen zal de achterban van je evenement alleen maar groter worden. Voeg ook hier de laatste editie toe in de evenementenkalender van je Facebookpagina zoals hierboven omschreven.
Verstuur uitnodigingen via Facebook
Een logische stap die soms wel eens over het hoofd wordt gezien: nodig je doelgroep via Facebook uit voor je evenement. Uitnodigingen kunnen enkel worden verstuurd naar vrienden op Facebook. Dus hoe meer vrienden, hoe groter je eerste bereik.
Ga een stapje verder en contacteer goede vrienden via een persoonlijk bericht waarin je hen - en hun vrienden en kennissen - uitnodigt. Of word lid van een Facebook groep relevant voor jouw bedrijf en breid je netwerk uit. Goede mond-aan-mond reclame voor je evenement is onbetaalbaar.
Promoot jouw Facebookpagina
Daarom is het ook belangrijk om partners en medewerkers zo veel mogelijk te betrekken bij de promotie van je evenement. Moedig hen aan om het evenement te promoten op Facebook en mensen uit te nodigen.
Mensen die ‘ik ben geïnteresseerd’ of ‘ik ga naar het evenement’ op Facebook hebben aangeduid, kun je een herinnering sturen voor het evenement via de button ‘gasten een bericht versturen’. Je kunt het bericht naar iedereen individueel sturen of ‘verzenden als groepsbericht’. Let op: als je kan maximum 150 mensen tegelijk een bericht sturen.
Promoot je evenement op Facebook via advertenties
Wanneer je een evenement hebt aangemaakt op Facebook, is het tijd om het te promoten bij je doelpubliek. Je kunt je evenement op verschillende manieren promoten: via het evenement zelf, het evenementbericht op de tijdlijn van je pagina, de sectie ‘evenementen’ van je pagina of via Advertentiebeheer of de Power Editor. Om je evenement te promoten, zijn er twee soorten advertenties op Facebook:
Bekendheid vergroten
Wil je je evenement bekend maken bij je doelpubliek en reacties genereren? Kies dan als advertentiedoelstelling ‘meer mensen bereiken’. Vervolgens bepaal je je doelgroep die je samenstelt op basis van geslacht, leeftijd, locatie en interesses. Je kunt ook de mensen die je pagina leuk vinden én hun vrienden targeten. Nadat je je budget hebt ingesteld en de looptijd van je advertentiecampagne klik je op ‘promoten’.
Ticketverkoop verhogen
Als je een ticket-url hebt toegevoegd aan het evenement kun je via advertenties op Facebook de ticketverkoop stimuleren. Kies dan als advertentiedoelstelling ‘ticketverkoop verhogen’ en selecteer je doelgroep. Bepaal het budget en de looptijd van je advertentiecampagne, en klik op ‘promoten’.
Een vliegende start van je ticketverkoop is de beste publiciteit. Creëer nog vóór de voorverkoop extra buzz rond je evenement met een beperkt aantal ‘Early Bird’ tickets. Snelle beslissers beloon je met een extra korting of gratis extra’s tijdens het evenement zoals een aantal drink- of eetbonnen.
Trek de aandacht met boeiende content
In de aanloop naar je evenement ben je zo druk bezig met de organisatie dat je wel eens de communicatie op je social media kanalen uit het oog verliest. En dat is jammer. Zeker als je weet dat kanalen zoals Facebook de uitgelezen plek zijn om een relatie op te bouwen met je doelpubliek.
Herinner je doelpubliek eraan waarom ze willen komen naar je evenement. Via updates, teasers, give-aways, sprekers, foto’s, video’s … hou je niet alleen de aandacht, maar ook het enthousiasme vast.
Maak een contentkalender
Via een contentkalender plan je alle content op voorhand. Zo weet je precies welke content je allemaal moet creëren en tegen wanneer. Door meerdere dagen per week te communiceren, zet je je evenement in de kijker. Stop niet met communiceren op Facebook zodra de deuren van je evenement opengaan, maar deel ook content tijdens en na het evenement.
Waak tijdens de creatie van de content over de algemene stijl en tone-of-voice. Zorg dat de posts visueel bij elkaar passen en je manier van communiceren op maat van je doelgroep is.
Wil je graag meer weten over content marketing tijdens jouw event, lees dan ook zeker even deze blog.
Aftellen maar
Een ‘countdown’ is een leuke manier om je evenement in de kijker te zetten. Deel op vaste tijdstippen (dagelijks of wekelijks) updates over je evenement of creëer unieke beelden voor de countdown met cijfers, grafische elementen, foto’s … Of wat dacht je van een animated gif? Naast het delen van status updates en beelden kun je ook de coverfoto van je evenementenpagina aanpassen.
Een beeld dat in het oog springt, ontvangt gemiddeld meer likes en comments dan bijvoorbeeld een gedeelde URL. Hoe origineler de countdown, hoe meer kans dat mensen de post delen op hun Facebookpagina.
Wek de nieuwsgierigheid
Teasers waarbij je via een beeld of video een tipje van de sluier licht, zorgen ervoor dat mensen je evenementenpagina in het oog houden. Maak je vrijdag je eerste gastsprekerbekend? Deel dan in het begin van de week een korte teaser. Wedden dat mensen door middel van ‘commentaren’ een gokje zullen wagen op de naam van de gastspreker?
Achter de schermen
Meetings met partners, het uitkiezen van decoratie, het kiezen van de foodtruck, schetsen … Alles wat bij de organisatie van een evenement komt kijken, is interessant om te delen. Er zijn verschillende mogelijkheden om je doelpubliek een glimp achter de schermen te geven zoals foto’s, video’s, een timelapse of zelfs 360°-fotografie. Door de mensen achter de organisatie te tonen, geef je je evenement bovendien persoonlijkheid.
Zet mensen in de kijker
Je evenement steunt op de inzet en aanwezigheid van partners, artiesten en gastsprekers. Zet ze in de kijker via een mooi vormgegeven post zoals een ID-card en maak je doelpubliek warm voor het evenement. Hoe stijlvoller de post, hoe meer kans dat de persoon in de kijker de post zal delen op zijn pagina en hoe meer mensen je zal bereiken.
Inspireer je doelpubliek
Zorg voor een goede balans tussen eigen content en content van anderen. Inspireer je doelpubliek met nieuws, gebeurtenissen, merken … die dezelfde filosofie als jouw bedrijf of merk delen. Wie weet vloeit er wel een samenwerking uit.
Organiseer wedstrijden
Gratis tickets en originele give-aways die relevant zijn voor je evenement, vergroten in één klap je bereik. Mensen delen met plezier een post als ze iets kunnen winnen. Of wat dacht je van een meet-and-greet met een gastspreker of artiest?
De kracht van herhaling
Ga er niet vanuit dat iedereen elke post op je pagina ziet. Deel regelmatig belangrijke content zoals de ticketpagina of zet een gebeurtenis uit het verleden nog eens in de kijker. Je kunt dit op gezette tijdstippen doen of door gebruik te maken van dagen zoals Throwback Thursday, waarbij je bijvoorbeeld foto’s van de vorige editie deelt.
Communiceer tijdens en na het evenement
De live-videostreaming dienst 'Facebook Live' is de perfecte manier om je evenement live te delen op je Facebookpagina. Op een heel eenvoudige manier stream je je evenement op Facebook wereldwijd. Live video’s hebben drie keer meer engagement in vergelijking met traditionele video’s en zijn dus absoluut de moeite.
Bedank na je evenement iedereen die gekomen is via een toffe foto of leuk filmpje. Deel een album met foto’s genomen tijdens het evenement en moedig mensen aan om zichzelf en anderen te taggen. Een spontane foto die er knap uitziet, voegen mensen graag toe aan hun eigen pagina.
Toon dat je ook na afloop geïnteresseerd bent in de feedback van je doelpubliek en organiseer een enquête. Je kunt dit rechtstreeks op Facebook, via Google Forms of misschien wel op je website doen. Verloot één of meerdere prijzen onder de deelnemers om hen extra te motiveren.
Wil je graag je volgende evenement bij Kinepolis organiseren? Neem gerust contact op met onze Kinepolis B2B Account Managers. Zij helpen je graag verder.