blog post detail
Blijf op de hoogte

Wil jij graag nog meer tips en tricks voor je volgend event of relatiegeschenk? Of wil je alle originele mogelijkheden rond adverteren in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in.

Subscribe to Email Updates

Zeven tips om je evenement te promoten via Facebook

Facebook is veruit het populairste van alle sociale media. Kan je dit raspaard ook voor je kar spannen om je evenement of personeelsfeest te promoten? Dat kan je zeker, op een actuele en dynamische manier. En dit zowel voor, tijdens als na het gebeuren. Met deze 7 tips maak je gegarandeerd een goede beurt.

Facebook is er niet alleen om leuke weetjes en schattige foto’s te delen. Je kunt het ook gebruiken om gasten uit te nodigen en warm te maken voor een evenement. Intiem feestje voor een select gezelschap of een groots event van ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd’? Het kan allemaal met Facebook.  

 

Je eerste werk: een Facebook evenement aanmaken. Ofwel maak je dit event publiek, ofwel kies je voor een privé-event. In dit laatste geval kan je de geselecteerde gasten uitnodigen via Facebook zelf, via sms of e-mail. Bij een publiek event kan je de invite direct versturen naar al je connecties.

Maar hoe zorg je nu voor een optimale communicatie rond je evenement via Facebook?


Tip 1
:  Kies de juiste stijl voor je Facebook evenement

Als je een papieren uitnodiging verstuurt, denk je eerst na over hoe ze eruit moet zien. Waarom zou dat anders zijn als je het digitaal aanpakt? Denk na over een originele stijl. Helemaal in de sfeer en het thema van je event. Hiervoor hoef je geen riant budget uit te trekken. Ook met weinig middelen kan je al veel doen.

 

Heb je een leuke foto van een vorige editie van je event of van je bedrijf? Bewerk deze met een tool zoals Canva. Is je event belangrijk voor je bedrijf en heb je iets meer budget ter beschikking? Werk dan samen met een designer en creëer in overleg een aantrekkelijke stijl rond het thema van je event. Dit hoeft niet alleen grafisch te zijn. Denk bijvoorbeeld ook eens aan een videofilmpje of een gif’je om te gebruiken als banner. Dit kan gemaakt worden op basis van bestaand videomateriaal maar ook met een paar foto’s.

 

kinepolis even gif.gif 

Tip 2Facebook evenement promoten: stap 1

Wil je een Facebook event aanmaken? Ga dan eerst aan het schrijven. Want zonder een leuke maar ook duidelijke beschrijving van je event kun je niet verder. De eerste woorden zijn de belangrijkste. Omschrijf je event op zo’n manier dat je de aandacht van je doelgroep onmiddellijk beet hebt. Wie, wat, waar, hoe? Voor wie organiseer je het evenement en waar gaat het precies over? Nodig je sprekers uit of voorzie je optredens, dan is het belangrijk dat je dit zeker in de verf zet. Een overzichtelijk en duidelijk programma is een must. Het voordeel van een Facebook eventpagina is ook dat je het programma in stappen bekend kunt maken, van zodra de volgende act heeft toegezegd, bijvoorbeeld. Zo creëer je een countdown-effect.

 

Waar vind je event plaats? Geef alle nodige info en eventueel unieke details van de locatie.

Hoe? Heb je een uniek concept of leuke activiteiten gepland? Gebruik deze dan zeker om je doelgroep warm te maken voor het event. Niet vergeten: vermeld zeker de URL van je bedrijf en ticketverkoop.

pelle-martin-475814-unsplash.jpg

Tip 3Bouw een mini-campagne rond je event

Hoe dan ook is het belangrijk dat je leuke en interessante content voorziet op je Facebook eventpagina. Dankzij Facebook heb je de kans om meer info en interactie te creëren dan met een (papieren) uitnodiging. Maak er dus maximaal gebruik van!

 

Heb je sprekers op je event? Deel dan vooraf al een aantal quotes van hen, eerdere presentaties of vooraf opgenomen videomateriaal om mensen enthousiast te maken.

 

Catering is vaak heel belangrijk voor bezoekers. Maak hen al warm met een aantal previews.

 

Videomateriaal werkt altijd goed. Een leuk promotiefilmpje kan je helpen om zoveel mogelijk gasten te overtuigen. Gebruik bijvoorbeeld je aftermovie van een vorige editie. Alweer: geen kwestie van een groot budget. Plaats een aantal foto’s in een leuk filmpje om een duidelijke sfeer te creëren.

 

 

 

Giet alle info die je hebt in een content calendar. Daarmee kun je een campagne opbouwen tot aan het event en een ‘afterflow’ na het event. Neem in je content calendar zeker ook andere kanalen op zoals e-mail, sms, Facebook ads, LinkedIn en zo meer. De calendar dwingt je om met een zekere regelmaat te posten over je event, zodat je je gasten almaar meer doet uitkijken naar D-Day.

 

contentkalender.png

 

Tip 4: Maak een reportage tijdens je event

Op een Facebook event pagina kun je iets wat je totaal niét kunt op papier: anderen op het moment zelf laten meegenieten van het event. Zeker als je een weerkerend (repetitief) event organiseert is dat een goed idee omdat je mensen warm maakt om er de volgende keer wél bij te zijn. Maak gretig gebruik van Facebook Live, Facebook Stories of Instagram Stories. Deel op de dag van je event ook een toffe video of foto op je Facebook event pagina.

 

Tip 5Vergeet de nazorg niet :-)

Na het evenement kan je via Facebook de foto’s en het videomateriaal delen die je tijdens je event hebt geshoot. Na een congres of presentatie kan je ook de slides delen via een URL. Noem het een ‘content cadeautje’, ofwel enkel voor de aanwezigen, ofwel ook voor wie niet aanwezig kon zijn. Zo bouw je verder aan de connectie met je bezoekers en mogelijke nieuwe klanten.

 

Tip 6Iedereen kan meer buzz creëren

Vraag je werknemers om de Facebook event pagina ook te delen. Je kan ook aan je evenementenlocatie vragen om sommige van je promotieboodschappen te delen.  Wil je zoveel mogelijk buzz creëren rond je event? Maak dan zeker afspraken met zoveel mogelijk van je partners voor het event. Samen sterk is het motto.

 evenement_plannen_facebook.jpg

 

Tip 7Creëer een event hashtag

Op steeds meer uitnodigingen en affiches zie je een hashtag staan. Dit is slim want hierdoor zullen bezoekers automatisch meer foto's nemen en updates plaatsen op social media. Op die manier schakel je ook je gasten in om meer content te genereren na het event. Maar ook tijdens het event kan je hiervan gebruik maken. Zo kan je de hashtag monitoren, bijv. wanneer de gasten via Twitter vragen stellen. Die vragen kun je live beantwoorden. Om maar iets te noemen!

evenement organiseren 

Nog vragen? Over naar onze B2B Account Managers.

 

Tine De Buysser
Eind 2009 startte Tine De Buysser bij Kinepolis Business in Gent als B2B Account Manager. En dat is ze nog altijd, met evenveel enthousiasme als op de eerste dag. Daarvoor zorgen de drie pijlers van Kinepolis Business: Advertising, Events en Gifts, een afwisselend en boeiend ‘boeket’. Bij elk event is ze betrokken vanaf de vraag van de klant tot en met de ‘big smile’ na een geslaagd gebeuren. De laatste keer kippenvel kreeg ze bij de film ‘The Revenant’, een topfilm die je echt op het grote scherm moet gezien hebben!
C’est en 2009 que Tine De Buysser a démarré sa carrière chez Kinepolis Business à Gand comme B2B Account Manager. Elle y occupe toujours cette fonction, enthousiaste comme au premier jour, grâce à la variété qu’apportent les trois piliers de Kinepolis Business : Advertising, Events et Gifts. Elle est impliquée dans chaque évènement, depuis la demande du client jusqu’au « big smile » qui couronne un projet réussi. Le dernier film qui l’a scotchée à son siège était The Revenant, un film sensationnel à voir absolument sur grand écran !
 

Andere blogs in de kijker:

De meest gestelde vragen over bioscoopvouchers

Lees meer Read more

Welk fiscaal voordeel geniet je voor relatiegeschenken?

Lees meer Read more

Zet bioscoopvouchers in voor loyaliteitsprogramma’s en promotionele acties.

Lees meer Read more

bg-img4n.jpg

Ook overtuigd?

Onze medewerkers helpen je maar al te graag verder. Contacteer ons en wij komen binnen de 48 uur terug op je vraag.

Meer lezen?

Kinepolis, een polyvalente partner voor je event

Lees meer Read more

Kinepolis, een polyvalente partner voor je event

Wanneer films misschien niet aan de orde zijn voor jouw evenement

Lees meer Read more

Onze Kinepolis-bioscopen

Lees meer Read more

Blijf op de hoogte