Een personeelsfeest organiseren, het lijkt eenvoudig, maar om er een te maken waar je collega’s nog jaren over praten - dat is een andere zaak. Je hebt alvast één geluk: de genodigden zijn verplicht om te komen. Of toch bijna 😉
Hoe wordt een bedrijfsfeest geen stijve bedoening waar iedereen over het werk praat? Hoe garandeer je een feest waar iedereen zich goed voelt? Hoe organiseer je een origineel personeelsfeest dat in de geschiedenisboeken van je bedrijf terechtkomt?
Wij zetten alvast enkele tips en tricks op een rij om een origineel bedrijfsfeest te organiseren.
Een personeelsfeest organiseren: een dikke duim voor de werksfeer?
Een bedrijfsfeest organiseren, ok. Maar waarom doe je het, wat is het doel van het feest? Dat is het eerste wat je je moet afvragen - wat is de bedoeling. Of is het gewoon ‘feesten-om-te-feesten’? Kan en mag ook natuurlijk. Waarom niet eigenlijk?
Sowieso is zo’n personeelsfeest de ideale gelegenheid voor je collega’s om elkaar op een andere manier te leren kennen, los van het werk. Een feest met de werknemers zal, ook op termijn, de sfeer op de werkvloer - ja, zelfs de productiviteit - bevorderen.
Maar dus: het waarom. Wil je enkel de band versterken, of is er bijvoorbeeld iets speciaals dat moet gevierd worden? Zijn er goede bedrijfsresultaten die een feest kunnen gebruiken? Of neem je de Kerst- en Nieuwjaarsperiode te baat om een staartje aan die nieuwjaarsreceptie te breien. Het kan allemaal. Nieuwjaarsteambuildingsweekend, kortom.
Als je uiteindelijk het doel of het thema van het personeelsfeest duidelijk bepaald hebt, kan je je afvragen of bijvoorbeeld de partners mee gevraagd worden of niet ... en wat wil je ervan maken: een hapje met een drankje of een tweedaagse, overnachtingen incluis?
Een diner of een teambuildingsweekend?
Als je als bedrijf beslist om iets te doen en te vieren - samen, met iedereen, buiten de kantooruren - volgt dadelijk de tweede vraag: wat gaat het worden? En dan zijn de antwoorden legio.
Je kunt het eenvoudig houden en kiezen voor een kleine receptie na het werk. Iets uitgebreider is dat je bijvoorbeeld met alle werknemers gaat tafelen. Een fijn restaurant dichtbij het kantoor is ideaal - om vijf, zes uur loopt iedereen er te voet naartoe en begint alvast met een aperitief. Of ga regelrecht voor een personeelsuitje: een museum bezoeken, een citytrip, een boswandeling ... of, een uitgebreid, sportief teambuildingsweekend in de Ardennen?
Afhankelijk van je budget en van de sector waarin je werkt, zal het een of het ander meer iets voor jullie zijn. Want je kan dan wel het fijne idee hebben om te gaan rotsklimmen in Namen … niet iedereen is daarvoor te vinden. Als je een personeelsfeest voor een groot bedrijf organiseert, kan je niet aan iedereen zijn mening vragen. Kies dan voor een thema, een idee dat bij iedereen in de smaak zal vallen.
Een ‘specialleke’ is ook een optie, of wat had je gedacht van een bedrijfsfeest met avant-première - een optie die vrijwel iedereen leuk zal vinden, inclusief de popcorn. Met een lekker drankje in de bar nadien.
Dagje en plekje prikken
Wat het ook wordt, het moet goed zijn. Je organiseert ten slotte een feest, een party, een leuk evenement voor al je collega’s. Afhankelijk van wat je in gedachten hebt, kan je dan op zoek gaan naar een geschikte locatie. Maak er werk van, want een locatie die te groot of te klein is, kan een behoorlijke afknapper zijn.
Check ook of de uitbaters van de plek waar je het bedrijfsfeest zal organiseren ook instaan voor bijvoorbeeld de catering en de aankleding van de zaal. Als dat niet door hen geregeld kan worden of wanneer dat niet binnen jullie budget past, moet je er zelf achteraan. Dat mag geen probleem zijn, het vergt enkel wat meer geregel. En om even over dat budget te spreken: het fiscale en financiële plaatje zit alvast mee, want de kosten van één personeelsfeest per jaar zijn aftrekbaar.
Prik op tijd een datum. Dan is er voldoende tijd om alles te organiseren, om alle praktische zaken in goede banen te leiden. En bijvoorbeeld ook dat fijne jazzgroepje voor de achtergrondmuziek uit te nodigen, of die spreker die je in gedachten hebt …
Het is altijd leuk om met een zogenaamd ‘feestcomité’ te werken. Zo kan je de uitnodigingen laten maken door een professioneel bedrijf, maar misschien heeft een van de collega’s ongekende capaciteiten als grafisch designer. Laat hem of haar meedoen aan de organisatie - dat kan enkel de band tussen de collega’s verbeteren. De uitnodigingen verstuur je best een maand of twee op voorhand. Zo heeft iedereen ruim de tijd om die datum vrij te houden.
Een personeelsfeest organiseren = een feest, een belevenis
Het is een feest, dus maak er wat van. Vandaag heeft de mensheid (of toch een niet onbelangrijk deel ervan) begrepen dat wat-er-echt-toe-doet niet in tastbare dingen zit, of in geld of in goud. Het gaat over beleven. Mensen willen ervaringen opdoen. Een nieuwe dure horloge of een chique zonnebril voor jezelf - het geeft een korte kick, maar na een week is het nieuwe er al af. Met een kano de Lesse afvaren, dat vergeet je niet snel. Iets wat je onthoudt en herinnert is zoveel meer waard.
Dus voor dat feest: kleed het in. Of laat het inkleden. Maar geef het iets wat je collega’s niet snel zullen vergeten. Er kan een kunstenaar zijn die je profiel uit papier knipt, er kan een shaker aanwezig zijn die een speciale bedrijfscocktail (met en zonder alcohol) shaket. Je kunt het zo gek niet bedenken. Het hoeft niet duur te zijn.
Een personeelsfeest is en blijft een evenement. En over evenementen hebben we al eens een uitgebreide checklist geschreven.. Op deze blog vind je een checklist om elk evenement in goede banen te leiden.
Wens je graag meer informatie over onze event-oplossingen? Contacteer ons dan hier.