Terwijl B2C-marketing zich focust op de consument, richt je je met business-to-business-marketing (B2B) tot professionele doelgroepen. Daarbij verschilt niet alleen de manier waarop je communiceert, maar ook de manier waarop je zo’n B2B-event organiseert. Daarnaast zijn er ook gelijkenissen. Hier alvast enkele beproefde inzichten.
Aan de kracht van een live event kunnen maar weinig andere media tippen, of je doelgroep nu B2B of B2C is. Contentmarketing-goeroe Joe Pulizzi windt er geen doekjes om:
“In every year since we’ve been producing our content marketing research, in-person events are rated as the most effective content marketing activity. Such an amazing opportunity for any-sized brand.”
B2C of B2B, het uitgangspunt is hetzelfde: wie erin slaagt zijn gasten te verrassen en zich te laten amuseren, komt al een heel eind. Moet een B2B-event dan geen zekere professionaliteit uitstralen? Natuurlijk wel, maar dat betekent niet dat het een slaapverwekkende bedoening hoeft te zijn. Integendeel, een B2B-event dat niet creatief uit de hoek komt, is een dag later alweer vergeten.
Een B2B-event past in het strategische plan en beantwoordt dus aan je marketingdoelstellingen.
Elke reden is goed om een feestje te bouwen. Maar wil je dat het feestje ook iets oplevert? Dan moet het perfect passen binnen je strategie- en communicatieplan. Stel daarom expliciete, meetbare doelstellingen (SMART doelstellingen) voorop:
- Welke doelgroep wil je aanspreken?
- Hoeveel inschrijvingen wil je op je event?
- Zal het nieuwe leads opleveren?
- ...
Tegelijk betekent die strategische onderbouw niet dat je veroordeeld bent tot dodelijke ernst. Het komt er juist op aan om heel creatief uit de hoek te komen. Ga voor de aha-erlebnis. Daarvoor kun je een brainstorm organiseren binnen je bedrijf, of een extern event bureau inschakelen. Ook de B2B Account Managers van Kinepolis denken graag mee vanuit hun rijke ervaring. De frisse kijk van zo’n professionele buitenstaander kan het creatieve proces aanzienlijk versnellen en verbeteren.
Ook B2B-events zijn maar beter ‘wow’
Mensen komen minder snel uit hun luie zetel dan vroeger. Dat geldt ook voor jouw doelgroep. B2C of B2B, zorg er altijd voor dat je publiek het de moeite waard vindt om zijn agenda vrij te maken en de files te trotseren. Op die manier haal je niet alleen meer aanwezigen, maar gaat ook je ‘event credibility’ de hoogte in.
Ga dus voor de ‘wow’-factor. Maar hoe doe je dat? Kies allereerst voor een originele en makkelijk bereikbare locatie. Ten tweede primeert de kwaliteit van de keynote speakers. Die is doorslaggevend en is het visitekaartje van je evenement. Bekende namen werken als magneten, maar staar je er niet blind op. Kies de sprekers altijd in functie van je doelstellingen en van je doelpubliek. Een expert in je vakgebied is vaak een slimmere keuze dan een BV tout court.
Mik in elk geval hoog. Zelfs de grootste namen hebben soms verrassend genoeg nog een gaatje vrij in hun agenda. Just ask.
Via welke weg nodig je je gasten uit?
Afhankelijk van je doelgroep zijn er verschillende mogelijkheden:
- E-mail: de gemakkelijkste manier als je beschikt over een kwalitatief adressenbestand. Tip: kom creatief voor de dag en besteed veel aandacht aan een aantrekkelijke subject line.
- Social media: het voordeel van social media is dat je snel een grote doelgroep bereikt. Ga daarbij wel selectief te werk, en target je advertenties minutieus.
- De ouderwetse envelop: Niet iedereen doet het nog, en net daarom werkt het zo goed. Een uitnodiging in de bus is persoonlijk en verrassend.
Extra tip: maak werk van een goodiebag voor de gasten op je event. En vul die met spullen die effectief worden gewaardeerd door de professionals van je doelgroep.
Inspiratie vind je onder meer bij www.eventonline.be en www.eventplanner.be.
Wat na het event? Opvolging!
Wanneer je vertrekt van een strategisch plan en concrete doelstellingen, is ook de opvolging cruciaal. Geef je gasten achteraf de kans om je event te evalueren. Baseer je hiervoor op je doelstellingen. Geslaagd of gebuisd? Daarover oordelen je gasten. En laat hen achteraf niet in de kou staan: dat is zonde van de investering.
Alle Kinepolis-bioscopen lenen zich perfect voor allerlei B2B-events.
Meer weten? Neem dan contact op met één van onze B2B-Account Managers.