Goodiebags. Je kent ze wel, de promotassen die je krijgt aan het einde van bedrijfsevenementen en beurzen. Goodiebags vol reclamefolders, kortingbonnen, USB-sticks, een flesje water en nog meer al dan niet bruikbaars. Kijken je klanten ernaar? Gebruiken ze jouw ‘goodies’ of gaan de gratis cadeautjes dadelijk de vuilnisbak in? Wij spraken Olivier Wauters, Managing Director van Eventonline, over de do’s en don’ts van de goodiebag.
Is de goodiebag nog relevant?
Je gaat naar een evenement of een bedrijfsfeest of een -presentatie en aan het eind krijg je die propvolle promotietas, de zogenaamde goodiebag, boordevol ‘goodies’. De eerste keer ben je benieuwd, maar na een tijdje ken je het wel: een foldertje, een balpen, een gratis drankje en een USB-stick … Met wat geluk zit er een zogenaamde powerbank in - een externe oplader voor je elektronische gadgets.
Olivier Wauters: “Ik zou zeggen, die flyers en die balpennen - stop daarmee. Ik bezoek heel veel evenementen en veelal krijg je dan zo’n promotas. Maar hoe gaat dat: je stapt in je auto, je kijkt toch even wat er in het zakje zit en je haalt er het flesje water uit, omdat je dorst hebt. Voor de rest … wat folders. Die blijven nog een week in de auto liggen tot je naar de carwash gaat en dan verdwijnen die in de vuilnisbak. Neen, ik denk niet dat een USB-stick en een reclamepen een toegevoegde waarde zijn voor je bedrijf.”
Welke goodiebag heeft wel een meerwaarde
Folders met foto’s en presentaties, daar kijkt niemand nog naar. Die gaan meestal direct naar ‘het oud papier’. En een USB-stick ... dat is net als een televisie: wie gebruikt dat vandaag nog? Archaïsche producten uit een lang verleden. Olivier Wauters zag in zijn professionele carrière al wel goodiebags die ‘good’ gevuld waren.
“Wat er in de goodiebag zit is natuurlijk sectorgebonden en afhankelijk van je evenement en je doelpubliek. Maar een interessante goodiebag is gevuld met producten waar je iets aan hebt - een powerbank, een kleine versnapering, een nieuw drankje of bijvoorbeeld een filmvoucher. Onlangs kreeg ik een tas waarin verzorgingsproducten zaten … daar ben je nog iets mee, of toch mijn vrouw,” lacht Olivier. “Het waren geen staaltjes, neen, want dat is te klein, maar volwaardige tubes. Daar ben je iets mee. Wat werkt nog? Een flesje wijn, een nieuwe softdrink, ... dat zijn dingen die gebruikt worden - ze komen op tafel.”
En wat moet dat kosten?
Olivier Wauters: “De kostprijs speelt natuurlijk mee. Afhankelijk van de doelgroep, het evenement dat je organiseert en het budget kan je duurdere promotieartikelen in de goodiebag stoppen. Ook de prijs van die technische accessoires daalt razendsnel. Een powerbank kostte tot voor een paar jaar veel geld, nu kost dat nog een peulschil. Binnenkort zitten de goodiebags misschien wel vol VR-brillen.”
“De goodiebag wordt nog te veel als een soort van salestool gezien: we proppen het vol met onze reclame, want dan ziet men onze reclame. Maar dat werkt niet. Het heeft geen enkele meerwaarde en het kost alleen maar geld. Ik ben ervan overtuigd dat iemand die een goodiebag krijgt er ook een goed gevoel moet aan overhouden. Een goodiebag kan een heel goed branding product zijn als het ‘top of mind’ wordt, geen sales.”
De digitale goodiebag: the digital swag bag?
Ha, digital, nu spreken, we leven ten slotte in de 21ste eeuw, het digitale tijdperk, dus waarom zouden we nog overbodige kosten maken en tastbare dingen schenken? Alles gebeurt tegenwoordig op je smartphone. Daarom vonden de marketingboys en -girls de ‘digitale goodiebag’ uit, de zogenaamde digital swag bag. Dus geen gesleur meer met die overladen tas vol gadgets en accessoires. Via een link, een app of een mail kunnen de deelnemers direct naar een website waar ze kunnen profiteren van ‘goodies’, helemaal op hun maat - voordelen, aanbiedingen, kortingen, wedstrijden, ...
De voordelen van een digital bag zijn talloos. Het is handig, persoonlijk, duurzaam, kostenefficiënt en meetbaar.
En dat laatste is misschien wel het meest interessante gegeven voor jou als organisator of sponsor van een evenement. Je kunt immers heel gericht je goodies verdelen. En je kunt elke ‘beweging’ van de deelnemer volgen. Wat wordt geopend en bekeken, welke apps worden gedownload, wie deelt wat op sociale media enzovoort. Aan een digital swag bag heeft iedereen iets, zowel de sponsor, de organisator als de deelnemer van het event. Dus vergeet de USB-stick en de geprinte folders. De digital swag bag is wat telt in deze hippe wereld.
Maar we gaan toch nog even langs bij Olivier Wauters van Eventonline voor een laatste tip.
“Een zak vol salesmateriaal werkt niet. Koppel er liever iets cools aan. Wees innovatief en denk in de plaats van je klant. Wat zou jij zelf graag krijgen?
Wens je graag meer informatie over onze event-oplossingen? Contacteer ons dan hier.