blog post detail
Blijf op de hoogte

Wil jij graag nog meer tips en tricks voor je volgend event of relatiegeschenk? Of wil je alle originele mogelijkheden rond adverteren in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in.

Subscribe to Email Updates

Een jonge kijk op trends in event marketing

Hoe zet je een merk neer bij toekomstige klanten? Daar zijn veel kanalen voor, offline en online. Maar ook een live evenement kan uitstekende diensten bewijzen. Tenminste, als het perfect strookt met je marketingstrategie. Welke trends zien we vandaag in event marketing? En hoe krijg je je doelgroep nog uit die luie zetel? We vroegen het aan Tom, Niels en Anke, drie enthousiaste studenten Event Management bij VIVES Kortrijk.  

 

Om met de deur in huis te vallen: heeft een live event nog zin in deze digitale tijden?

 

Daarover bestaat geen twijfel bij de jongeren. Met een event kan je veel bereiken en een grote ROI genereren. Zowel in B2B als in B2C. Op voorwaarde dat je het event goed aanpakt, degelijk voorbereidt en (zeker bij B2B) voorziet van concrete doelstellingen. Maar je hoeft je niet te beperken tot het event zelf.

“Vandaag zien we steeds vaker live streaming tijdens een event zoals een concert voor degenen die niet aanwezig kunnen zijn. Ook voor- en nadien worden social media ingeschakeld.”
- Niels Vercruysse

 

“It’s just too much!”

Eén van dé trends in event marketing: steeds meer mensen beginnen de overmaat aan online communicatie moe te worden. En dat zijn ook de jongere generaties. Naar hun gevoel wordt er te veel ‘gepusht’. Offline wordt de nieuwe luxe. Tegelijk groeit er een tendens naar meer eenvoudige, rustige, fun events.

 

“Denk maar aan succesvolle concepten zoals een Speakeasy Café, Color Run, Night Run of brouwersmarathon. Dé boodschap: zoek het niet te ver, maak het niet nodeloos complex. Mensen blijven van mensen kopen.”
- Tom van Disseldorp

 

Virtueel is ongelooflijk veel mogelijk, maar zelf beleven heeft vaak meer impact. Denk maar aan een productlancering: iets zelf in handen nemen - of een proefritje maken - kan hét verschil maken. Inspelen op ‘experience’ is dan ook cruciaal.


Experience marketing is actueler dan ooit. Hoe creëer je offline een directe interactie met je doelgroep? Deze blogpost brengt je zeker op ideeën.

 

Focus op ‘experience’

Hoe krijg je mensen nog uit hun luie zetel? Zorg ervoor dat er iets te beleven is! Voor B2B event marketing: niet het zoveelste meeting-evenement. Voor een buitengewone belevenis komen mensen wél buiten en zijn ze bereid (meer) te betalen. Het wow-gevoel creëren, daar gaat het om. Daarvoor moet het event niet per se ‘high end’ zijn. Verfrissend, creatief en relevant is al heel wat.

 

“Besteed extra zorg aan alles: onthaal, locatie, catering, keuze van de gastsprekers, wat je meegeeft na afloop, … Hostessen die met tegenzin bij de ingang staan: wég experience.”
-
Anke Decleir

 

Hoe creëer je dat wow-gevoel? Een evenementenbureau met creatief talent en de juiste ervaring kan je daarbij helpen. Ook Kinepolis Business kan je op ideeën brengen. Met dit artikel maak je de goede keuze. 

 

Durf creatief te zijn

Creatief zijn moét, het is zelfs een voorwaarde voor een hogere ROI, maar het is niet nodig om telkens het warm water opnieuw uit te vinden. Formules die bewezen hebben succesvol te zijn, mag je gerust herhalen of uitbreiden naar meer locaties. Twee succesvolle concepten - zoals Color Run en Night Run - kan je samenvoegen. Maar zorg wel telkens voor een frisse insteek.

 

Color Run

 

Bedrijven zijn soms bang voor creativiteit, omdat ze dan niet ‘professioneel’ genoeg zouden overkomen met hun B2B-events. Dus kiezen ze maar voor veilige (lees: saaie) presentaties met receptie. Niets mis mee, maar het wow-gevoel is ver te zoeken. Hier lees je meer over de B2B-aanpak. Een ervaren partner zoals Kinepolis Business of een evenementenbureau helpt je om de juiste middenweg tussen ‘business’ en ‘pleasure’ te vinden.

 

Inzoomen op vijf trends in event marketing

Er zijn maar weinig sectoren die zo trendgevoelig zijn als marketing en bij uitbreiding, event marketing. Je wilt je gasten toch een wow-gevoel bezorgen, niet? Welke trends in event marketing tekenen zich duidelijk af? We kiezen er vijf uit.

 
Trend 1: verrassende technologie

 

Op het vlak van technologie zien we gigantisch veel vernieuwing. Daaruit kun je dus ook gigantisch veel inspiratie halen voor events met een wow-factor.

 

“Denk in de richting van Virtual Reality, een presentatie in 4DX, allerlei toepassingen van smart technology zoals het polsbandje in Walt Disney World Florida waarmee je kunt shoppen, betalen en op je hotelkamer laten droppen, toegang tot je hotelkamer en de parken, …” - Tom van Disseldorp

 

4dx

 

“Je kan ook beschikbare technologie op een ándere manier hanteren, zoals de QR-code die wordt gebruikt om de deur te openen, bijvoorbeeld. Wat voorhanden is, heruitvinden, dat kan ook.” - Niels Vercruysse


Challenge: kijk uit met de term ‘innovatief’. Hypes duren soms maar kort. Wat vandaag hip en ‘nieuw’ is, kan morgen al ‘passé’ zijn. Bij twijfel: even checken hoe nieuw een innovatie is voor je doelgroep. Of een trendwatcher raadplegen.

 

Trend 2: data, data, data

 

Rond persoonlijke gegevens zijn heel wat nieuwe transacties ontstaan. In online marketing zijn ze een betaalmiddel geworden. Dankzij data kunnen we een en ander vergaand personaliseren, in de uitnodiging, in het aanbod, in de after-event communicatie. Dit schept mogelijkheden, maar ook nieuwe regels en uitdagingen.


Challenge: mensen worden gevoeliger voor wat er met hun persoonlijke gegevens gebeurt en zijn selectief in de data die ze vrijgeven. “Mijn e-mailadres? Nee, liever niet.” Hoe ver je mag gaan in het gebruik van data, wordt afgelijnd door de privacywetgeving (GDPR). Binnenkort moet je duidelijk vertellen wat je met persoonlijke gegevens wilt gaan doen en daarvoor expliciet de toestemming vragen. Het bijhouden van gegevens wordt strikt gereglementeerd.

 

Trend 3: nieuwe lifestyle patronen

Happy & healthy

Voor steeds meer mensen is een gezonde levensstijl belangrijker dan ooit. Ze springen bewuster om met gezonde voeding en hebben vaker bepaalde allergieën en intoleranties. Lichaamsbeweging en sport passen in die gezonde lifestyle. Dit alles zien we duidelijk in de actuele trends in event marketing.  

Challenge:  Maak duidelijk dat je oog hebt voor het welzijn van je gasten. Veggie, glutenvrij, lactosevrij: bekijk samen met je catering partner hoe ver je wilt gaan in het aanbod voor mensen met intoleranties.

De catering is enorm belangrijk voor de ‘experience’ van je gasten. Rekening houden met intoleranties maakt het complexer, maar een plotse allergie-aanval bij een lactose-intolerante gast wil je niet meemaken.”

 

Catering

24/7 aan de slag

Ook een grote impact op de trends in event marketing heeft de 24-uurseconomie, flexibele werkuren, een 4-daagse werkweek, … Veel van de vroegere vaste patronen verdwijnen. Elke leeftijdsgroep binnen je doelgroep is op andere momenten vrij. Hou daar rekening mee in je programmatie.

 

“Tip: Geef je gasten de keuze binnen een VIP-arrangement. Voorzie een 3-tal mogelijkheden, telkens met aangepaste catering, en plan die op andere momenten van de dag. Dat wordt zeker gewaardeerd.” - Tom van Disseldorp

 

Safety first

Een belangrijk focuspunt binnen de huidige event marketing trends: meer aandacht voor de veiligheid van de genodigden. Security controles bij de ingang, alcoholtesters na het gebeuren, een taxibedrijf dat wie dat wenst naar huis kan brengen, … Ook extra aandacht voor duurzaamheid en afvalpreventie zitten in de lift.

 

Tip: een sterk merk in trendy music events is DGTL. Dit jaar volledig veggie, al jaren volledig ‘powered by’ zonnepanelen, de festivalmap is in Augmented Reality, voor vervoer werken ze samen met Uber. Meer op hun website.

Trend 4: offline uitnodiging

Tien jaar geleden was een uitnodiging via e-mail leuk. Vandaag is een gedrukte uitnodiging weer leuk. Verras je gasten en kies voor offline, binnen het concept van je event.

 

“Tomorrowland geeft het voorbeeld: elke gast krijgt zijn ‘ticket’ in een kistje met sleutel. Het openen van de zending is een eerste ‘magisch’ moment. In 2017 zat het polsbandje in een verborgen lade onder een miniatuur-circusact die begint te bewegen als je het doosje opent.

De voorpret kon beginnen!” - Niels Vercruysse  

Buzz creëren

De kunst bestaat erin, een buzz te creëren, via een fluistercampagne.

 

“Neem nu de opening van (bijvoorbeeld) een nieuwe vestiging. Eerst worden er enkele avonden lasersignalen uitgestuurd. Een teaser waarover wordt gepraat. Daarna komt er een perscommuniqué met tekst en uitleg. Een goeie start!” Tom van Disseldorp

 

Buzz creëren doe je op een opvallende manier. Maar ook een kleine teaser kan het juiste effect hebben: bijv. een mini-cactus op elk bureau voor een Mexicaans event prikkelt de nieuwsgierigheid. Daarover wordt gepraat.


“Opvallen is noodzakelijk, maar schreeuwen niét. Wees duidelijk. En leg in je uitnodiging vooral het accent op “What in it for you, dear guest?” - Niels Vercruysse

Influencers inzetten

Vandaag is veel te doen rond influencers om mensen naar je event te lokken. Dit zijn bekende personen, vaak bloggers met veel volgers, die het event aankondigen, de spanning opbouwen en zelf aanwezig zijn. Liefst goed geïntegreerd in het event zelf.

 

“Werken met influencers, prima, maar selecteer hen op relevantie en geloofwaardigheid. Laat hen effectief iets bijdragen aan de inhoud van het programma. Influencers die het enkel voor het geld doen, dat heeft het publiek snel door. Wees eerlijk!” - Anke Decleir

 

Blogger

 

Trend 5: sponsors worden partners  

Op het vlak van sponsoring zien we een verschuiving: klassieke sponsoring verdwijnt stilaan, sponsors worden partners. Ook hier geldt: zorg ervoor dat zij goed geïntegreerd zijn in het event en effectief bijdragen aan de inhoud. ‘Platte’ reclame van merken die niets met jouw merk te maken hebben, wekt meer irritatie dan sympathie op.

 

Wees creatief in de relatie met sponsors. Dan wordt sponsoring geen noodzakelijk kwaad, maar juist een bijdrage tot het wow-gevoel!  

 

Zin om eens goed te brainstormen over de nieuwste trends in event marketing en jouw volgende event? Geef een seintje aan onze B2B Account Managers!

Vraag meer informatie

 

Lien Van Vynckt
Lien Van Vynckt is aan de slag bij Kinepolis sinds 2008, vanaf 2015 als National B2B Account Manager. Begin april 2017 werd zij National Key Account Manager Food, verantwoordelijk voor de contracten en afspraken met de Food Partners, ook in de shops. “De volgende stap in mijn B2B-ontwikkeling!” Of ze nu werkt voor klanten of leveranciers, altijd staat ‘maatwerk’ centraal. En meedenken! De laatste film die haar kippenvel gaf was ‘De Premier’. Jawel, Lien is een echte Vlaamse film-fan.
Lien Van Vynckt, qui travaille à Kinepolis depuis 2008, occupe le poste de National B2B Account Manager depuis 2015. Début avril 2017, elle est devenue National Key Account Manager Food, responsable des contrats et accords avec les partenaires food, y compris dans les shops. « C’est l’étape suivante dans mon développement B2B ! » Qu’elle travaille pour des clients ou des livreurs, « le travail sur mesure » reste au centre de ses préoccupations. Et la participation également ! Le dernier film à lui avoir donné la chair de poule était « De Premier ». Hé oui, Lien est une fan de films flamands.
 

Andere blogs in de kijker:

Een draaiboek maken voor je evenement: tips, checklist en template

Blog Read more

Relatiegeschenken voor klanten en personeel: btw- en fiscaal aftrekbaar?

Blog Read more

Meer lezen?

Kinepolis, een polyvalente partner voor je event

Lees meer Read more

Kinepolis, een polyvalente partner voor je event

Wanneer films misschien niet aan de orde zijn voor jouw evenement

Lees meer Read more

Onze Kinepolis-bioscopen

Lees meer Read more

Blijf op de hoogte