Halloween kleurt bloedrood met Rode Kruis-Vlaanderen
Om levens te redden heeft Rode Kruis donoren nodig. Waar vind je mensen die niet terugdeinzen voor een beetje bloed? Juist. In een bioscoopzaal vol horrorliefhebbers.
Een uitdaging die elk jaar terugkomt
Bloed is elke dag noodzakelijk. Zonder donoren vallen behandelingen stil en komen levens in gevaar. Elke druppel telt.
Toch staat de voorraad tijdens vakantieperiodes vaak onder druk. Logisch, mensen trekken eropuit, agenda’s zien er net wat anders uit, maar de nood neemt niet af.
Voor Rode Kruis-Vlaanderen is dat een constante zoektocht naar nieuwe manieren om mensen te bereiken. Originele acties op onverwachte plekken. Acties die raken, die verrassen, die net dat duwtje geven om toch langs te komen en bloed te geven.
En bij voorkeur, acties die herhaald kunnen worden.
"Bloed is elke dag levensnoodzakelijk. Typisch voor een vakantieperiode is dat de bloedvoorraad dan onder druk staat"
Rode Kruis-Vlaanderen.
Van griezelnacht naar goede daad
Elk jaar, op 31 oktober, verzamelen fans van horror en spanning in Kinepolis voor de Halloween Night. Een marathon met maar liefst vier horrorfilms in één nacht. Het is dé vaste afspraak voor wie houdt van kippenvel en bloed op het grote scherm.
Voor Rode Kruis-Vlaanderen was dat de ideale kans. Want waar vind je betere donoren dan bij een publiek dat niet terugdeinst voor bloed? Integendeel zelfs. Zo werd Halloween Night de perfecte setting voor een originele bloedinzamelingsactie.
Receptieruimtes met een onverwachte hoofdrol
De receptieruimtes Fantasia (Kinepolis Gent) en Hollywoodzaal (Kinepolis Antwerpen) kregen een make-over en werden speciaal voor de gelegenheid omgetoverd tot donatieruimte. Zo konden bezoekers nog voor de eerste film bloed geven en levens redden.
75 donoren deden dat, waarvan 18 voor de allereerste keer. Met een kleine goodie, en hun favoriete filmsnacks, begonnen ze aangesterkt aan de marathon.
Tijdens deze hele actie werden geen levens geschaad, wel gered. Iets wat je niet kan zeggen van de films die volgden.
Creatief met impact
“Bij Kinepolis denken we graag creatief mee. We zien onze bioscopen en concepten als een canvas. Blanco, klaar om ingevuld te worden door bedrijven, organisaties en merken die willen opvallen,” zegt Anke Strubbe, Sponsor & Partnership Manager bij Kinepolis. “Sponsoring betekent voor ons méér dan een logo in beeld. Het gaat om samen een ervaring creëren. Een ervaring die opvalt, die bijblijft, waar mensen graag over praten.”
De samenwerking met Rode Kruis-Vlaanderen toont hoe sponsoring bij Kinepolis werkt. De actie zorgde niet alleen voor donoren, maar werd ook opgepikt in de media. Van Radio 2, MNM en StuBru tot krantenkoppen in HLN, Nieuwsblad en meer.
Het mooiste resultaat? Dat we samen een nieuwe Halloween-traditie zijn gestart. De bloedinzamelingsactie krijgt een vervolg in Antwerpen en Hasselt. Zo is Halloween niet langer een moment van schaarste, maar zorgt het net voor een instroom van vers bloed.

