Het moet zowat de meest tot de verbeelding sprekende manier van visibiliteit zijn. Een reclamespot van jouw product in de cinema. Advertising op het grote scherm, net voor de kaskraker van het seizoen. Met die zichtbaarheid zit het dan alvast snor. Zeker wanneer je er een echte marketingcocktail van maakt, inclusief sociale media en old school printwerk.
Interessant, denk je. Of is je bedrijf er nog niet klaar voor? Bij Kinepolis Business kan je kiezen uit een hele rist advertentiemogelijkheden. Wij belden ook even met Thierry Jourquin, Commercial Director van Brightfish, mediapartner van Kinepolis Business.
“Advertenties voor het witte doek zijn de ideale manier om een imagocampagne op te zetten. Het nodige budget is inderdaad iets groter, maar de impact is navenant, net omdat mensen bereid zijn om te kijken. Anderzijds zijn schermadvertenties natuurlijk ook afhankelijk van de economische omstandigheden. De crisis is over haar hoogtepunt heen, dus zijn de budgetten weer iets groter. Zeker internationaal gezien. Los daarvan hebben wij in België ook onze plaats - zeker omdat het cinemagebeuren zich afspeelt binnen de grote bioscopen zoals Kinepolis, net zoals in Groot-Brittannië, het bioscoopland bij uitstek.”
Hoe past schermreclame in jouw marketingplan?
Niet iedereen komt er dadelijk voor uit, maar het is genieten: op tijd in de cinemazaal aankomen om de reclamefilmpjes te zien. En waarom niet een commercial van jouw product? Als je je marketingplan en -strategie aan het schrijven bent, is het zeker een optie om Kinepolis Business even in het achterhoofd te houden. Want naast grote evenementen ter plaatse en tal van andere mogelijkheden om je bedrijf in the spotlights te zetten, is de hoofdvogel natuurlijk je eigen commercial in de filmzaal. En waarom? Daarom:
- De uitgelezen plek
Een cinemazaal is een perfecte plek voor een event, maar zeker ook om een commercial te tonen. Iedereen zit ten slotte graag lekker diep in een comfortabele zetel van de bioscoop, met een hapje en een drankje. De lichten doven en iedereen concentreert zich op wat er op het scherm te gebeuren staat. Er is een minimum aan afleiding waardoor de effectiviteit van commercials in de cinema relatief hoog is. ‘Relatief’ want exacte cijfers zijn moeilijk te genereren. Wie laat zich verleiden om een shampoo te kopen na het zien van de commercial in de bioscoopzaal de avond ervoor? En hoe meetbaar zijn die gegevens? Maar sowieso: geen betere plek om een productspot te zien dan in de bioscoop. - Doelgroep:de urbane bioscoopbezoeker
Jourquin: “Omdat de zogenaamde ‘young adults’, van 18 tot 35 jaar, de grootste bioscoopbezoekers zijn, is dit sowieso de belangrijkste leeftijdsgroep - qua doelpubliek voor commercials.”
Uit enquêtes bij een filmpubliek blijkt dat het merendeel van de cinemagangers bestaat uit hooggeschoolde stedelingen met een vrij hoog inkomen en dus ook, ja, een hoge levensstandaard. En laat dat nu net zeer interessant zijn voor tal van adverteerders. In harde cijfers kunnen de resultaten van commercials niet vastgesteld worden, maar wie naar welke films gaat kijken, kan wel ongeveer bepaald worden. En in tegenstelling tot films die online bekeken worden, kan je niet gemakkelijk even weglopen als je de reclame niet wilt zien. Een voordeel is dat de productiewaarde van de commercials in de cinema iets hoger ligt en de bezoekers de reclame beter kunnen beleven.
Jourquin beaamt: “In de bioscoopzaal zijn de mensen bereid te kijken. Ze laten de controle los - dat is net de kracht van de cinema, men geeft zich over aan de film.” En dus ook aan de commercials ervoor. Om de bloglezer/marketeer warm te maken om schermadvertenties in zijn marketingplan te integreren, gaat Jourquin verder in op de nieuwe targetingformule ‘MovieMatch’: “Waar we vroeger enkel konden segmenteren op ‘kids’, ‘no kids’ en ‘family’, kunnen we nu een specifieke commercial aan een welbepaald doelpubliek tonen. Deze formule is bovendien ook veel toegankelijker qua prijs. Om een advertentie van 30 seconden vier weken lang voor een B-film te laten zien, spreken we van een kost van 33.000 euro. Goed om weten is dat een B-film goed is voor 200.000 tickets gespreid over vier weken.” - In your face-voordeel
In vergelijking met andere media zit ‘film advertising’ het dichtst op je vel. Het overspoelt je en daardoor heeft het ook een grote impact. De combinatie van zo’n gigantisch scherm met die fantastische surround sound is nog niet geëvenaard door andere hedendaagse media.
En dan is er ook nog de connotatie met film. Niet het minst omdat een bioscoopcommercial wordt gemaakt zoals een film gemaakt wordt. En laten we niet vergeten dat film toch de ‘zevende kunst’ wordt genoemd, een socio-cultureel fenomeen dat iedereen kent. Met een reclamespot kun je naast een kunstwerk als een film staan.
Cinemacommercials mogen dan wel de top zijn qua ervaring en kijkgenot, wij kijken toch uit naar een totaalervaring waarbij al onze zintuigen aan het werk worden gezet. Voelen, ruiken, proeven, ... Maar dat is nog toekomstmuziek. Er wordt aan gewerkt, horen we. - Combineer
Een reclamespot in de cinemazaal mag dan al wel een shockeffect hebben - in combinatie met andere kanalen wordt het speelveld nog groter. Maar ook wanneer het benodigde budget voor de productie van een reclamefilm niet voorhanden is, kan om en rond het cinemagebeuren zeker wat op poten gezet worden om het in de strategie van je marketingplan te laten passen. Even aankloppen bij Kinepolis Business.
Kinepolis advertising
Is een commercial nog niet voor jouw bedrijf? Kijk dan beslist eens naar andere manieren voor wat extra visibiliteit via Kinepolis Business. We zetten ze even op een rij. Budgetvriendelijker dan een commercial maar ook met impact. Lees de mogelijkheden even door en houd jouw marketingplan in gedachten.
- Digitale blikvanger, digital signage
Je toekomstige klanten moet je niet per se verleiden in de cinemazaal zelf. Dat weet jij als doorgewinterde marketeer wel. Het moment dat de bioscoopgangers nog even op vrienden of de opening van de zaal wachten, is het uitgelezen moment om hun aandacht te trekken met digital signage. Benieuwd naar alle mogelijkheden van digital signage? - Sampling werkt altijd
Als mensen iets gratis kunnen krijgen, en zeker als ze het kunnen gebruiken, willen ze het beslist meenemen. Heb je een nieuw product dat je wilt lanceren? Dan is sampling voor of na een filmvertoning een goede optie. Is jouw product niet direct geschikt voor sampling? Dan kan je bijvoorbeeld werken met kortingbonnen. Neem eens contact met een van onze B2B Account Managers, zij vertellen je graag wat meer over de marketingmogelijkheden. - Kinepolis is meer dan cinema
Schermreclame is niet de enige manier om je verkoopcijfers te boosten, dat wist je al. Bij Kinepolis kan je ook via andere mediakanalen adverteren. Zo kan je via een animatie interactief met je doelpubliek communiceren, in de vitrines kan je jouw product echt etaleren en inkleden zoals je wenst. Traditioneler (maar daarom niet minder effectief) zijn de baches, cineposter of een advertentie in de Kinepolis Film News.
Je kan jouw product met een eigen commercial de nodige extra zichtbaarheid geven. Maar dat is niet alles. Bij Kinepolis Business vind je tal van marketingmogelijkheden.
Wil je meer weten over Kinepolis Business? Contacteer een van onze B2B Account Managers. Zij helpen je graag verder bij het opstellen van je marketingplan.