blog post detail
Blijf op de hoogte

Wil jij graag nog meer tips en tricks voor je volgend event of relatiegeschenk? Of wil je alle originele mogelijkheden rond adverteren in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in.

Subscribe to Email Updates

Waarmee vul je je goodiebag, en waarmee niet?

Goodiebags. Je kent ze wel, de promotassen die je krijgt aan het einde van bedrijfsevenementen en beurzen. Goodiebags vol reclamefolders, kortingbonnen, USB-sticks, een flesje water en nog meer al dan niet bruikbaars. Kijken je klanten ernaar? Gebruiken ze jouw ‘goodies’ of gaan de gratis cadeautjes dadelijk de vuilnisbak in? Wij spraken Olivier Wauters, Managing Director van Eventonline, over de do’s en don’ts van de goodiebag.

 

goodie bag van Kinepolis.jpg

 

Is de goodiebag nog relevant?

Je gaat naar een evenement of een bedrijfsfeest of een -presentatie en aan het eind krijg je die propvolle promotietas, de zogenaamde goodiebag, boordevol ‘goodies’. De eerste keer ben je benieuwd, maar na een tijdje ken je het wel: een foldertje, een balpen, een gratis drankje en een USB-stick … Met wat geluk zit er een zogenaamde powerbank in - een externe oplader voor je elektronische gadgets.

 

Olivier Wauters: “Ik zou zeggen, die flyers en die balpennen - stop daarmee. Ik bezoek heel veel evenementen en veelal krijg je dan zo’n promotas. Maar hoe gaat dat: je stapt in je auto, je kijkt toch even wat er in het zakje zit en je haalt er het flesje water uit, omdat je dorst hebt. Voor de rest … wat folders. Die blijven nog een week in de auto liggen tot je naar de carwash gaat en dan verdwijnen die in de vuilnisbak. Neen, ik denk niet dat een USB-stick en een reclamepen een toegevoegde waarde zijn voor je bedrijf.”

evenement organiseren

Welke goodiebag heeft wel een meerwaarde

Folders met foto’s en presentaties, daar kijkt niemand nog naar. Die gaan meestal direct naar ‘het oud papier’. En een USB-stick ... dat is net als een televisie: wie gebruikt dat vandaag nog? Archaïsche producten uit een lang verleden. Olivier Wauters zag in zijn professionele carrière al wel goodiebags die ‘good’ gevuld waren.

 

Filmdoosje_2+1.jpg

 

“Wat er in de goodiebag zit is natuurlijk sectorgebonden en afhankelijk van je evenement en je doelpubliek. Maar een interessante goodiebag is gevuld met producten waar je iets aan hebt - een powerbank, een kleine versnapering, een nieuw drankje of bijvoorbeeld een filmvoucher. Onlangs kreeg ik een tas waarin verzorgingsproducten zaten … daar ben je nog iets mee, of toch mijn vrouw,” lacht Olivier. “Het waren geen staaltjes, neen, want dat is te klein, maar volwaardige tubes. Daar ben je iets mee. Wat werkt nog? Een flesje wijn, een nieuwe softdrink, ... dat zijn dingen die gebruikt worden - ze komen op tafel.”

 

En wat moet dat kosten?

Olivier Wauters: “De kostprijs speelt natuurlijk mee. Afhankelijk van de doelgroep, het evenement dat je organiseert en het budget kan je duurdere promotieartikelen in de goodiebag stoppen. Ook de prijs van die technische accessoires daalt razendsnel. Een powerbank kostte tot voor een paar jaar veel geld, nu kost dat nog een peulschil. Binnenkort zitten de goodiebags misschien wel vol VR-brillen.”

E-book Budget

“De goodiebag wordt nog te veel als een soort van salestool gezien: we proppen het vol met onze reclame, want dan ziet men onze reclame. Maar dat werkt niet. Het heeft geen enkele meerwaarde en het kost alleen maar geld. Ik ben ervan overtuigd dat iemand die een goodiebag krijgt er ook een goed gevoel moet aan overhouden. Een goodiebag kan een heel goed branding product zijn als het ‘top of mind’ wordt, geen sales.”

 

De digitale goodiebag: the digital swag bag?

Ha, digital, nu spreken, we leven ten slotte in de 21ste eeuw, het digitale tijdperk, dus waarom zouden we nog overbodige kosten maken en tastbare dingen schenken? Alles gebeurt tegenwoordig op je smartphone. Daarom vonden de marketingboys en -girls de ‘digitale goodiebag’ uit, de zogenaamde digital swag bag. Dus geen gesleur meer met die overladen tas vol gadgets en accessoires. Via een link, een app of een mail kunnen de deelnemers direct naar een website waar ze kunnen profiteren van ‘goodies’, helemaal op hun maat - voordelen, aanbiedingen, kortingen, wedstrijden, ...

 

smartphone.jpg

 

De voordelen van een digital bag zijn talloos. Het is handig, persoonlijk, duurzaam, kostenefficiënt en meetbaar.

 

En dat laatste is misschien wel het meest interessante gegeven voor jou als organisator of sponsor van een evenement. Je kunt immers heel gericht je goodies verdelen. En je kunt elke ‘beweging’ van de deelnemer volgen. Wat wordt geopend en bekeken, welke apps worden gedownload, wie deelt wat op sociale media enzovoort. Aan een digital swag bag heeft iedereen iets, zowel de sponsor, de organisator als de deelnemer van het event. Dus vergeet de USB-stick en de geprinte folders. De digital swag bag is wat telt in deze hippe wereld.

 

Maar we gaan toch nog even langs bij Olivier Wauters van Eventonline voor een laatste tip.

“Een zak vol salesmateriaal werkt niet. Koppel er liever iets cools aan. Wees innovatief en denk in de plaats van je klant. Wat zou jij zelf graag krijgen?

 

Wens je graag meer informatie over onze event-oplossingen? Contacteer ons dan hier.

Vraag meer informatie

 

Lien Van Vynckt
Lien Van Vynckt is aan de slag bij Kinepolis sinds 2008, vanaf 2015 als National B2B Account Manager. Begin april 2017 werd zij National Key Account Manager Food, verantwoordelijk voor de contracten en afspraken met de Food Partners, ook in de shops. “De volgende stap in mijn B2B-ontwikkeling!” Of ze nu werkt voor klanten of leveranciers, altijd staat ‘maatwerk’ centraal. En meedenken! De laatste film die haar kippenvel gaf was ‘De Premier’. Jawel, Lien is een echte Vlaamse film-fan.
Lien Van Vynckt, qui travaille à Kinepolis depuis 2008, occupe le poste de National B2B Account Manager depuis 2015. Début avril 2017, elle est devenue National Key Account Manager Food, responsable des contrats et accords avec les partenaires food, y compris dans les shops. « C’est l’étape suivante dans mon développement B2B ! » Qu’elle travaille pour des clients ou des livreurs, « le travail sur mesure » reste au centre de ses préoccupations. Et la participation également ! Le dernier film à lui avoir donné la chair de poule était « De Premier ». Hé oui, Lien est une fan de films flamands.
 

Andere blogs in de kijker:

Een draaiboek maken voor je evenement: tips, checklist en template

Blog Read more

Relatiegeschenken voor klanten en personeel: btw- en fiscaal aftrekbaar?

Blog Read more

Meer lezen?

Kinepolis, een polyvalente partner voor je event

Lees meer Read more

Kinepolis, een polyvalente partner voor je event

Wanneer films misschien niet aan de orde zijn voor jouw evenement

Lees meer Read more

Onze Kinepolis-bioscopen

Lees meer Read more

Blijf op de hoogte